Greenfood lägger stor vikt vid att minimera miljö- och klimatavtrycket från förpackningar. Den nya bananlådan minskar utsläppet av koldioxidekvivalenter med 308 kg per ton återvunnet papper, dessutom används ingen ny träråvara – på ett år sparar lådan närmare 7000 träd.
Greenfood är en av norra Europas största aktörer inom hälsosam och hållbar mat; koncernen distribuerar nyttig convenience-mat och frukt och grönt och över hela Sverige och Europa. För att en sådan logistikkedja ska vara möjlig krävs bra förpackningar som minimerar produktskador, förlänger hållbarheten och minskar matsvinn. Men det är också viktigt att förpackningen är så hållbar som möjligt.
Greenfood-varumärket Daily Greens nya klimatsmarta bananlåda är gjort av 100 procent återvunnet papper och tillverkas lokalt i Ecuador. Lådan har ett betydligt lägre klimatavtryck; för varje ton av återvunnet papper minskar utsläppet av koldioxidekvivalenter med 308 kg. Dessutom används ingen ny träråvara, vilket sparar ungefär 7000 träd per år.
– Bananen är en storsäljare i dagligvaruhandeln och därför är den nya lådan ett viktigt steg i vår resa mot att göra våra förpackningar mer hållbara. Genom att använda återvunnen råvara som förpackningsmaterial reducerar vi koldioxidutsläppet samtidigt som vi sparar värdefulla naturresurser, säger Lisa Isakson, Hållbarhetschef på Greenfood.
Greenfood har de senaste åren gjort stora framsteg steg i sitt arbete med bättre sina förpackningslösningar, inte minst med tanke på klimatet. Arbetet med att skapa hållbarare förpackningar sker genom att reducera mängden förpackningsmaterial, byta till återvunnen eller förnybar råvara, samt att göra förpackningarna återvinningsbara.
Källa: Greenfood AB